tirsdag den 29. september 2009

Vante-workshop

Hjernen kom rigtig på overarbejde, og skuldrene op om ørerne, da jeg var på workshop på Fanø.
Der blev ganske, ganske stille i lokalet, da vi for alvor skulle prøve Tydalens form for dobbeltstrik!
Jeg havde forestillet mig at dobbeltstrik var noget som det almindelige - med modsat mønster på de to sider, fordi man strikkede begge sider på én gang... Hm. Tjah. Hvis du ikke ved, hvad jeg taler om, kan jeg nok ikke lige forklare det! Nå. Men ihvertfald tænkte jeg, at lilla og brun ville være fine farver. Havde ikke lige tænkt, at de skulle mixes så grundigt, at man næsten ikke kunne skelne dem!
Hvad er så det dér Tydalen dobbeltstrik? Noget med skiftevis ret og vrang i skiftevis 2 farver, der hver især sidder udenpå hver sin side af strikketøjet - og der er vist ingen fare for, at nogen aflurer teknikken med dén forklaring!
Resultatet er noget dejlig tykt, elastisk noget, der helt sikkert er rigtig varmt, fordi der er så meget luft mellem lagene. Det ligner - tjah, hvad ligner det? Noget fra vrangen, men faktisk kan det vendes, da det er ens på begge sider. Det ligner ikke lige noget, jeg har set før!
Vores allesammens vanter ses på det øverste billede, mens min lille, færdige vanter ligger til beskuelse på et bamsesjal nedenunder.
Hvad den skal bruges til? Tjoeh..... Tror nok, den havner på juletræet i et lilla silkebånd! Den er en af mit livs ganske få, vaskeægte strikkeprøver! Har planer om et par "rigtige" vanter i teknikken. Noget med selvstribende garn, så de bliver rigtig flotte!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Skriv gerne en lille kommentar - det er så hyggeligt!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails